Suunnittele hissejä uudella KONE Studiolla Tutustu

KONE | Älykkäät lentoasemat: mielikuvitukselle siivet

Älykkäät lentoasemat: mielikuvitukselle siivet

Lentomatkustus kasvaa räjähdysmäisesti, ja nyt kehitetään lentoasemia, jotka pystyvät käsittelemään valtavia matkustajamääriä turvallisesti ja miellyttävästi. Älykkäät lentoasemat ovat tulevaisuuden trendi.

Teksti: Payal Bhattar

Kuvittele olevasi lentoasemalla muutaman vuoden kuluttua. Kuvittele viihdyttävä, jännittävä, käyttäjäystävällinen ja mukava matka, joka vaikuttaa olevan suunniteltu juuri sinulle. Tätä ja paljon muuta on tulevaisuuden ”älykäs lentoasema”.

”Tulevaisuuden lentoasemat näyttävät yhä enemmän integroiduilta ostos- ja viihdekeskuksilta, johon tullaan lentokoneella. Vaikka lentoaseman päätehtävä tulee jatkossakin olemaan kansainvälisten logistiikkapalvelujen tarjoaminen, niiden on myös pystyttävä takomaan mahdollisimman paljon rahaa matkustajille tarjottavilla kaupallisilla palveluilla. Siksi matkustajan mukavuus on äärimmäisen tärkeää”, sanoo KONEen liukuporrasliiketoiminnan johtaja Reino Hyvärinen.

Matkustajan mukavuus on tärkeää, koska oheispalvelut, kuten kaupat, pysäköinti, autonvuokraus, ravintolat, hotellit jne. vaikuttavat merkittävästi lentoasemien tuloihin. Lentoasemajärjestö Airports Council Internationalin (ACI) mukaan vuonna 2015 lentoasemat saivat lähes 40 % 152 miljardin dollarin kokonaistuloistaan oheispalveluista.

”Digitalisaation hyödyntäminen älykkäämmän lentoasemainfrastruktuurin rakentamisessa on selvästi kasvava trendi. Esineiden internetin (IoT) tuottama data auttaa pitämään matkustajat ajan tasalla ja on erittäin tärkeä myös lentoaseman infrastruktuuritiimille. Jokaisella lentoasemalla työskentelee tuhansia ihmisiä esimerkiksi lippupalvelussa, matkatavaran käsittelyssä, turvatarkastuksissa, energiahuollossa jne. Parempi tiedotus ja parempi infrastruktuuri lisäävät myös järjestelmien yleistä tehokkuutta”, selittää KONEen Suurprojektit-yksikön johtaja Sascha Brozek.

Rahan perässä

Kaikkien järjestelmien tehostaminen on ratkaisevan tärkeää, koska lentoasemien on löydettävä aina uusia, tehokkaampia tapoja tehdä tulosta. Raporttien mukaan lentoasemien oheispalveluista saamat tulot polkevat paikallaan tai taantuvat päämarkkina-alueilla, kuten Amerikassa ja Euroopassa. Esimerkiksi Aéroports de Paris, Frankfurtin lentoasema ja Schipholin lentoasema Amsterdamissa raportoivat matkustajien käyttämän rahamäärän vähentyneen noin 4–8 % vuonna 2016. Autojen pysäköinnistä ja vuokrauksesta saatavat tulot Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa ovat vaarassa Überin kaltaisten sovellusten tehdessä taksien käytön edullisemmaksi.

Kuva

Tässä KONEella ja sen älykkäillä People Flow -ratkaisuilla on merkittävä rooli. KONE huolehtii miljoonien ihmisten liikkumisesta kansainvälisillä lentoasemilla eri puolilla maailmaa. Esimerkkejä ovat Schiphol, Heathrow, München, Wienin lentoaseman Skylink-terminaali, Los Angeles, La Guardia, Oslo, O’Hare, Hongqiao, Shenzhen & Beijing.

”Suurilla lentoasemilla, joilla liikkuu vuosittain miljoonia matkustajia, tulojen merkittävään kasvattamiseen riittää, että jokainen matkustaja käyttää ostosten tekoon vaikkapa viisi minuuttia enemmän aikaa. Alueellisilla lentoasemilla, joilla matkanteon nopeus on tärkein asia, matkustajat voivat KONEen People Flow -ratkaisujen avulla siirtyä portilta taksijonoon keskimäärin 15–18 minuutissa”, Reino Hyvärinen kertoo.

Nämä ratkaisut ovat olennaisen tärkeitä, koska toisaalta 67 % maailman lentoasemista toimii edelleen tappiollisesti ja toisaalta globalisaatio, kaupungistuminen ja talouskasvu tarkoittavat, että lentomatkustus kasvaa 4 prosenttia vuodessa. IATA:n mukaan lentomatkustajien määrä tulee todennäköisesti kaksinkertaistumaan 3,8 miljardista 7,2 miljardiin vuosina 2016–2035. Kasvun vetureina toimivat pääasiassa Kiina ja Intia.

Odottelu minimiin

Suuri kysyntä lisää tarvetta tehokkaammalle ja älykkäämmälle infrastruktuurille, laajennuksille, kunnossapidolle ja korjauksille. Älykkäät lentoasemat ovat ekosysteemejä, jossa lentoyhtiöt, logistiikka, viranomaiset ja muut myyjät ja yhteistyökumppanit on integroitu lentoaseman johtamisjärjestelmään digitaalisen verkon välityksellä. Digitaalinen verkko on hermokeskus, josta käsin hallitaan jokaista vuorovaikutuspistettä reaaliaikaisen tiedonvaihdon, prosessi-integraation ja edistyksellisten turvajärjestelyjen avulla. Älykkäät lentoasemat rikastuttavat ja personoivat matkustajakokemuksen ja ennakoivat ihmisten tarvitsemia palveluita tietojen vaihdon ja analytiikan perusteella.

”Ihmisvirtojen sujuva liikkuminen ei synny itsestään, vaan vaatii perusteellista analyysiä ja tehokkaimpien reittien suunnittelua, odottamattomien seisokkien minimointia ja käsitystä vaadittavasta kapasiteetista. Tämä avaa tietenkin KONEen kaltaisille yrityksille monia mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä infrastruktuuriasiakkaidemme kanssa suunnittelusta projektitoimitukseen ja kunnossapitoon. KONEen pitkälle kehittyneet People Flow palvelut ja korkealaatuiset hissit, liukuportaat ja automaattiovet tarjoavat optimaalisen ratkaisun kaikkiin vaatimuksiin”, Brozek sanoo.

Monilla lentoasemilla tarjotaan jo älykkäitä palveluita, kuten älyrobotteja, itsepalvelulähtöselvityspisteitä, beacon-palveluja, reaaliaikaista navigointia lentoasemalla matkapuhelimen välityksellä, ennakoivaa analyysiä, automatisoituja pysäköintihalleja, reitinohjausta sisätiloissa, rajatarkastuksen automaatioratkaisuja ja matkustajien ostos- ja kulutustottumuksista kerättyyn dataan perustuvia erikoistarjouksia. Älykkäiden lentoasemien maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan 10,7 % vuodessa ja nousevan 25,09 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä.

Kokemus on kaikki kaikessa

KONE suunnittelee matkustajan reitin taksista tai julkisesta liikennevälineestä lentoaseman portille ja takaisin mahdollisimman miellyttäväksi hyödyntäen erilaisia ratkaisuja. Osaan näistä ainutlaatuisista ratkaisuista sisältyy ikääntyneille ja vammaisille tarkoitettu ääniopastus sekä erilaisiin lentoasemalla tarjottaviin palveluihin liittyviä tiedotteita, jotka ovat matkustajien saatavilla mobiililaitteilla ääniviestinä tai muussa muodossa.

KONEen laaja kokemus liikkumisen kehittämisestä ja analysoinnista erilaisissa rakennuksissa on auttanut ymmärtämään, miten liikkumisesta voidaan tehdä miellyttävää suurissa liikenteen solmukohdissa. KONEella on hyvä käsitys loppukäyttäjistä ja heidän kulkureiteistään lentoasemilla sekä kyky vastata asiakkaiden (rakentajien ja operoijien jne.) tarpeisiin lentoaseman koko elinkaaren ajan.

Ratkaisevaa on nyt, miten matkasta lentoasemalta toiselle saadaan fiksumpi, nopeampi ja parempi – koska kokemus on kaikki kaikessa.

Jaa tämä sivu

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.