24.9.2018
”Söin kerran päivällistä Ranskassa erään professorin kanssa”, kertoo KONEen oviliiketoiminnan T&K:sta vastaava johtaja Alberto Sala. ”Ravintolasta oli kaunis näköala, sillä kaikki oli lasia, myös seinät ja ovet. Hän ei löytänyt ovea ja törmäsi päätä pahkaa lasiseinään!”
Tällaisia tukalia tilanteita voi syntyä, jos ovi toimii huonosti tai on huonosti suunniteltu. Asia on vieläkin monimutkaisempi, kun ovet ovat jatkuvassa käytössä vaativissa ympäristöissä, kuten ostoskeskuksissa, toimistorakennuksissa ja joukkoliikennekeskuksissa.
KONE tarjoaa erilaisia ovia monenlaisiin rakennuksiin asunnoista toimistoihin ja sairaaloista hotelleihin. KONE tarjoaa myös ovien kunnossapitopalveluita. KONEen huoltokannassa on 500 000 laitetta, minkä ansiosta KONE on maailman toiseksi suurin ovien kunnossapitopalvelujen tarjoaja.
”Yhä useamman asiakkaamme mielestä on kätevää, että KONE huoltaa kaikki heidän hissinsä, liukuportaansa ja ovensa”, toteaa KONEen oviliiketoiminnasta vastaava johtaja Antti Ruutu.
Oikea ovi oikeaan paikkaan
KONE auttaa oven suunnittelussa ja sijoittelussa ja ehdottaa käyttötarkoitukseen sopivaa ovityyppiä. Esimerkiksi yksisuuntaiset ovet ovat hyvä ratkaisu, jos liikennevirrat ovat suuria. Myös ilmasto on tärkeä tekijä. KONEen automaattinen liukuoviratkaisu säätelee oven avautumisleveyttä ja -aikaa kulkijamäärän ja sääolojen mukaan, mikä pienentää lämmitys- ja jäähdytyskustannuksia. KONE toimittaa myös sairaaloihin ovia, erityisesti hermeettisiä ovia.
”Nämä ovet on tarkoitettu vaativiin sairaalaympäristöihin”, Sala sanoo. ”Ovissa on palosuojaus, äänieristys ja säteilysuojaus röntgenlaitteistojen varalta, eivätkä ovet häiritse magneettikenttiä. Uusi hermeettisen oven ergonominen kahvamme on patentoitu ja tekee oven avaamisesta vaivatonta.”
Koko paketti
”Toisinaan asiakas saattaa ottaa meihin yhteyttä ja haluta vain ovet hankkeeseensa, mutta useammin ovet ovat osa integroitua People Flow -ratkaisua. Siinä yhdistetään pysty- ja vaakasuuntainen liikkuminen koko matkalla ulko-ovelta lopulliseen määränpäähän”, Ruutu sanoo.
Esimerkki tästä on uusi Residential Flow -ratkaisu. Asuinrakennuksiin suunnitellussa ratkaisussa asukas voi älypuhelimellaan avata ulko-oven automaattisesti ja kutsua hissin kuljettamaan hänet esivalittuun asuinkerrokseensa. Asukas voi myös avata oven vierailleen tai kotiinkuljetuksia varten, vaikka ei olisi kotona. Isännöitsijä voi lähettää tiedotteita asukkaiden älypuhelimiin taikka aulatilojen tai hissin digitaaliseen näyttöön.
”Lisäksi on muita integroituja ratkaisuja”, Sala lisää. ”Toimistorakennuksessa käyttäjä voi avata kääntöportin kulkukortilla tai muulla tunnisteella ja kutsua samalla hissin. Samaa tunnistetta voi käyttää myös ovien avaamiseen matkalla oman työpöydän ääreen. Tämä on tärkeää kulunvalvonnan kannalta.”
Tulevaisuus: tietoyhteydet ja automaatio
Viime vuosina ovien automaatio on lisääntynyt, esteettömyysvaatimukset ovat kasvaneet ja turvallisuudesta on tullut yhä tärkeämpää.
”Meillä on kokemusta hissien tiukoista turvallisuusvaatimuksista. Sovellamme samoja vaatimuksia oviimme”, Ruutu sanoo. ”Yksi turvallisuuden perusohjeista on, ettei automaattiovi saisi koskaan koskettaa kulkijaa. Tämä on helppo toteuttaa nykyantureilla, jotka havaitsevat, jos joku on oviaukossa.”
Anturit ja tietoyhteydet ovat yhä tärkeämpiä rakennusten omistajille ja toiminnasta vastaaville ihmisten liikkumisen ymmärtämisen kannalta. Tyypillisellä KONE-ovella voi olla 400–4 000 toimintajaksoa päivässä. Järjestelmään liitetty ovi kerää ja antaa tietoa muun muassa ovesta kulkevien ihmisten lukumäärästä, saapumis- ja lähtöajoista sekä oven avoinnaoloajasta.
”Automaation ja datan käytön merkitys kasvaa”, Sala kiteyttää. ”Pian asiakkaamme saavat oviemme ansiosta paljon arvokasta tietoa, joka tukee heitä liiketoimintaan ja ihmisten liikkumiseen liittyvien päätösten tekemisessä.”
Ilman ovia maailma olisi tosiaankin aika epätäydellinen.