Pohjoismaissa ja muissa maissa, joissa talvet ovat kylmiä, esiintyy usein erityinen ongelma: hiekoitushiekka tarttuu ihmisten kengänpohjiin ja aiheuttaa ongelmia liukuportaissa. KONEen kunnossapitoasentajat Jyrki Simola ja Jaakko Almi ovat todenneet tämän omakohtaisesti pääkaupunkiseudulla.
”Talvisin yleisimpiä kunnossapitotehtäviämme on kivien poistaminen liukuportaista. Kiviä on joka paikassa”, Simola kertoo.
Erilaiset kohteet ja sääolosuhteet asettavat liukuportaille ainutlaatuisia vaatimuksia. Niinkin sattumanvarainen asia kuin kengänpohjasta irtoava kivi voi suistaa ihmisvirran sujuvan liikkumisen pois raiteiltaan useiden tuntien ajaksi. Liukuportaiden toimintaa koskevan tarkan ja oikea-aikaisen tiedon hyödyntäminen on korvaamaton apu mahdollisten ongelmien määrittämisessä.
Data avuksi
Juuri tässä KONE 24/7 Connected Services -palvelut tulevat mukaan kuvaan. Niissä hyödynnetään antureita, joilla kerätään dataa liukuportaista. Data syötetään IBM Watson IoT -tekoälyalustaan, joka analysoi datan ja auttaa asiakkaita ymmärtämään, kuinka hyvin heidän laitteensa toimivat. Lisäksi alusta pystyy analysoimansa datan perusteella ennakoimaan vikoja, joten laite voidaan huoltaa ennen ongelmien syntymistä.
”Siitä on paljon apua, että tiedämme ennen kohteelle saapumista muutakin kuin että siinä on toimintahäiriö”, Almi sanoo. Hänen mukaansa KONEen kunnossapitoasentajat osaavat tämän ansiosta tuoda mukanaan oikeat työkalut ja varaosat, jolloin työ sujuu nopeammin. ”Meidän ei siis tarvitse mennä paikalle, selvittää, mikä on vikana, ja palata hakemaan tarvittavia varusteita.”
KONE 24/7 Connected Services -palveluja käyttämällä kunnossapitoasentajat ja laitteen toiminnasta vastaavat pystyvät olemaan suoraan yhteydessä laitteeseen ja saamaan yhteenvetoja ja tilastoja sen toiminnasta. He tuntevat laitteensa läpikotaisin, koska liukuportaat lähettävät päivityksiä heidän älylaitteisiinsa.
Puhu minulle
On sanomattakin selvää, että tämä on valtavan tärkeä työkalu Almin ja Simolan kaltaisille liukuportaiden kunnossapitoasentajille. He ovat olleet aina eturintamassa, kun KONE on ottanut käyttöön uutta teknologiaa asentajiensa avuksi – aina hakulaitteiden ajoista nykyajan älypuhelimiin ja -laitteisiin, jotka kertovat heille kaiken tarvittavan yhdellä kertaa.
”Ennen vanhaan meidän oli ajettava ympäriinsä kunnes löysimme yleisöpuhelimen ja soitettava pari kertaa päivässä keskukseen kysyäksemme, olisiko jossain kunnossapitotehtäviä. Nyt työstämme on tullut paljon helpompaa, kun saamme kaikki tiedot matkapuhelimeemme”, Simola toteaa.
Almi ja Simola ovat jälleen kerran muutoksen kärjessä käyttämällä KONEen käyttöön ottamaa seuraavan sukupolven teknologiaa. 24/7 Connected Services -palvelujen ansiosta liukuportaat voivat nyt ilmoittaa heille, jos jokin sotkee niiden toimintaa, mikä helpottaa huomattavasti ongelman paikantamista. Teknologian muuttuessa yhä älykkäämmäksi ja laitteet mutkikkaammiksi, komponenttien ja sensoreiden määrä liukuportaissa on kasvanut ja kasvaa entisestään.
”On todella hyödyllistä tietää ongelmasta muutakin kuin että liukuportaat ovat pysähtyneet”, Almi sanoo. ”Tämä on melkein kuin liukuportaat puhuisivat minulle ja ohjaisivat minua, jotta saisin ne toimimaan tehokkaammin.”
Ja sehän on loppujen lopuksi tärkeintä. Laitteiden pitäminen hyvässä toimintakunnossa, ihmisten auttaminen paikasta A paikkaan B sekä ihmisten joustavan ja keskeytymättömän liikkumisen varmistaminen.