Varmistaa
että hissillä on kunnossapitosopimus sekä kiinteistölle merkitykselliset lisäpalvelut käytössä, esimerkiksi vika- ja korjaustarpeita ennakoiva KONE 24/7 Älykäs.
”Kun sain ajokortin, ABS-jarruja oli vain uudemmassa autokannassa. Nyt tuntuu suorastaan hassulta ajatella, että niitä ei joskus olisi ollut kaikissa autoissa. Suurin osa nuoresta polvesta ei ole koskaan edes ajanut autolla, josta puuttuu ABS”, sanoo Pasi Paukkonen, KONE Hissit Oy:n modernisointiliiketoiminnan johtaja.
Mitä tekemistä tällä on hissien kanssa? Paljonkin. Nykyaikaiset hissit ovat valtavan turvallisia: henkilövahinkoja sattuu harvoin ja Tukesin tietoon tulevia loukkaantumisiakin on vain muutamia vuodessa. Käyttäjäkunta on tottunut tähän turvallisuuteen. On hissin seiniin huolettomasti nojailevia, kiireisiä ja puhelimeensa keskittyneitä ihmisiä sekä – yhä enemmän – ikäihmisiä, joille hissi on liikuntarajoitteiden vuoksi ainoa vaihtoehto päästä kotikerrokseen.
Mutta kaikki hissit eivät ole nykyaikaisia. Suomessa on kaikkiaan noin 60 000 hissiä, ja niistä yli puolet sisältävät käytössä vanhentunutta tekniikkaa. Epätarkka pysähtymistarkkuus, hissikori jossa on liikkuva etuseinä ja kaksisuuntaisen puheyhteyden puuttuminen aiheuttavat kaikki käyttäjille riskejä.
"Hisseissä tapahtuu monin verroin vähemmän onnettomuuksia kuin portaissa, mutta kyllä niitä silti tapahtuu. Esimerkiksi ikääntyneille asukkaille hissi, joka ei pysähdy täysin kerroksen tasolle, saattaa olla vaarallinen. Muodostuvaan kynnykseen voi kompastua”, Paukkonen kuvailee.
Hissikorin liikkuva etuseinä puolestaan on yleensä uutisotsikoihin päätyvien, vakavampien onnettomuuksien aiheuttaja, kun liikkuvan etuseinän ja hissikorin väliin jää jotain puristuksiin.
Ihmiset ovat nykyään tottuneita käyttämään uusia, turvallisia hissejä, mikä voi Paukkosen mukaan lisätä vanhojen vaarallisuutta: ”Turvallisuuteen tottumisen vuoksi ihmiset eivät välttämättä huomioi olevansa vanhassa hississä eivätkä tiedosta riskejä samalla tavalla kuin aiemmin.”
Ilmiö on siis sama, kuin jos laittaisi liukkaana talvipäivänä vanhan auton rattiin kuskin, joka ei tiedä mitään ajasta ennen ABS-jarruja. Kuljettajalla on oletus, että kun jarrupolkimen painaa pohjaan, se alkaa tärisyttää jalkaa ABS-järjestelmän rytmittäessä jarrutusvoimaa tehokkaammin kuin ihminen ikinä osaisi. Ajoneuvossa on riski, jota hän ei huomaa ennen kuin tulee se nopean jarrutuksen tarve.
Taloyhtiön turvallisuus- ja vastuukysymyksiin vaikuttavat eri lait ja huomioitavaa on, että hallituksen ja isännöitsijän asema korostuvat taloyhtiön vastuussa.
”Taloyhtiö katsotaan hissin haltijaksi eli käytännössä siis myös hissin turvallisuus on sen vastuulla. Vaikka kunnossapito olisi järjestetty asiallisesti niin kyllä vanhojen hissien aiheuttama riski kuuluu silti myös erikseen huomioitavaksi”, Pasi Paukkonen sanoo.
Hyvä puoli asiassa on se, että hissin uusiminen tai peruskorjaaminen ei ole kovin vaivalloista taloyhtiölle. Suunnitteluapua on saatavilla ja ratkaisuja on useita. Varsinainen asennustyö kestää vain joitakin viikkoja laajuudesta riippuen.
Hissin uusinta tai peruskorjaus on aina tapauskohtaista ja sitä myötä hinta-arviokin tulee tehdä jokaiselle hissille erikseen. Hinta muodostuu laajuudesta, kerrosmäärästä sekä asiakkaan muista tarpeista. Täysin uuden hissin saa 60 000 eurosta ylöspäin, jolloin kaikki on täysin uutta ja ajanmukaista, kuten hissikorin materiaalit ja ajomukavuus. Yksittäisten parannusten hinta on muutamia tuhansia euroja.
”Meiltä KONEelta voi esimerkiksi helposti pyytää ilmaisen arvion, johon sisältyy myös ehdotus tarvittavista toimenpiteistä”, Pasi Paukkonen sanoo.
että hissillä on kunnossapitosopimus sekä kiinteistölle merkitykselliset lisäpalvelut käytössä, esimerkiksi vika- ja korjaustarpeita ennakoiva KONE 24/7 Älykäs.
hissinsä uudistustarpeisiin. Suurin osa Suomessa 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuista hisseistä on käyttöikänsä päässä, ja ennen vuoden 1999 hissidirektiiviä hissin sai esimerkiksi vielä rakentaa ilman hissikorin ovea. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että yli 20 vuotta vanhan hissin remonttiin tulisi varautua ja se pitäisi lisätä kunnossapitotarveselvitykseen.
asiantuntijan arvio ja ehdotus. Ilmainen arvio on helpoin tapa selvittää, mitä eri vaihtoehtoja hissin uudistamiseen on, mitkä ovat eri vaihtoehtoje