20.3.2020
Vaikka kaupungilla ja rakennuksissa liikkumista onkin tällä hetkellä rajoitettu, tiettyjen tilojen on pysyttävä toimintakunnossa myös kriisioloissa. Sairaalat ovat hyvä esimerkki tällaisista tiloista: ihmisten on pystyttävä liikkumaan ja tarvikkeita on pystyttävä kuljettamaan sairaalan eri kerroksissa ja niiden välillä tehokkaasti joka hetki.
Myös monien toimistojen, kauppojen, asuinrakennusten ja joukkoliikennekeskusten on pysyttävä valmiina palvelemaan. Näissä rakennuksissa on usein tehokkainta liikkua paikasta toiseen hissillä. Noudattamalla seuraavaa hissietikettiä voit omalta osaltasi huolehtia terveydestä koronaviruspandemian aikana.
1. Vältä koskemasta painikkeisiin paljain käsin
Älä koske hissin painikkeisiin paljain sormin, niin estät mikrobeja leviämästä. Paina painiketta käsine kädessä tai kynän tai muun vastaavan esineen kärjellä.
Jos joudut painamaan painiketta paljaalla sormella, muista pestä kätesi niin pian kuin mahdollista tai käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta.
2. Vältä ihmisjoukkoja
Jos hissi on täynnä, odota kärsivällisesti seuraavaa tai harkitse portaiden käyttöä. Hississä kannattaa liikkua yksin tai korkeintaan muutaman muun ihmisen kanssa. Näin estetään pisaratartuntana leviävien tautien, kuten uuden koronaviruksen (COVID-19), leviäminen.
3. Pidä etäisyyttä muihin ihmisiin
Jos olet hississä muiden kanssa, pyri pitämään vähintään metri etäisyyttä muihin matkustajiin. Jos olet täydessä hississä, on kohteliasta pysyä hiljaa. Jos sinua aivastuttaa tai yskittää, käänny poispäin muista ja yski tai aivasta hihaasi tai nenäliinaan, niin etteivät pisarat leviä.
4. Pintojen säännöllinen puhdistus
Hissin pinnat on aina hyvä puhdistaa säännöllisesti. Pyydä isännöitsijää tehostamaan puhdistusta niin, että hissin painikkeet, käsikaiteet, seinät, ovet ja muut pinnat, kuten kosketusnäytöt, tulevat puhdistetuiksi oikeanlaisilla desinfiointiaineilla.
5. Ota kaikki hyöty irti teknologiasta
Myös teknologia voi olla avuksi vaikeuksien keskellä. KONEen digitaaliset palvelut voivat auttaa tekemään rakennuksen käyttäjien liikkumisesta sujuvampaa ja turvallisempaa poikkeusoloissakin.
Esimerkiksi KONE Flow ja KONE Elevator Call -sovellusten avulla hissin voi kutsua omalla älypuhelimella koskematta hissin painikkeisiin. Jos sinulla on jompikumpi sovellus, suosittelemme hyödyntämään sitä juuri nyt.
Rakennuksesi hisseissä tai hissien läheisyydessä mahdollisesti olevia medianäyttöjen avulla voit tiedottaa rakennuksessa liikkuville ihmisille tärkeistä asioista ja ohjeista, kuten koronaviruksen leviämisen estämiseksi tehdyistä varotoimenpiteistä. KONE MediaScreen voidaan päivittää etänä.
Asiakkaat, joilla on ennakoiva KONE 24/7 Connected Services kunnossapitopalvelu, voivat ennakoida hissien ja liukuportaiden odottamattomat huoltotarpeet ja estää laitteiden käyttökatkot.