4.4.2019
Nykyisin teknologian ja varsinkin digitalisaation kehitystahti on huimaa. Se voi tuntua jopa pelottavalta tai musertavalta. Liittyykö tietoyhteyksillä varustettuihin itseajaviin autoihin ja lääkärin sijasta diagnooseja tekeviin robotteihin riskejä? Tietenkin liittyy, sillä elämä on aina täynnä riskejä.
Mutta voitaisiin väittää, että digitalisaation tuomat todelliset ja potentiaaliset mahdollisuudet ja edut ihmiskunnalle ovat paljon suurempia. Juju on siinä, ettei teknologian anneta sanella, mitä tehdään, vaan se valjastetaan palvelemaan ihmistä.
Mitä tekemistä tällä sitten on hissi- ja liukuporrasliiketoiminnan kanssa? Paljonkin! Digitalisaatio vaikuttaa liiketoimintamme jokaiseen osa-alueeseen. Ja se on äärimmäisen jännittävää. Etenemme nopeasti varmistaaksemme, että meillä on parhaan käyttäjäkokemuksen tarjoava hissi-, liukuporras- ja automaattiovivalikoima sekä parhaat kenttäpalvelut. Emme pääse tavoitteeseen, jos jäämme laakereillemme lepäämään.
Innovaatiot muuttavat jo liiketoimintamallejamme ja antavat meille mahdollisuuksia erottautua – mahdollisuuksia palvella asiakkaitamme ja heidän asiakkaitaan yhä paremmin. Tämä on tärkeää, sillä käyttäjän osallistaminen ja asiakaskokemus ovat digitalisoituvassa maailmassamme kaiken A ja O. Menestyäksemme meidän on ymmärrettävä digitalisaation viisi ratkaisevaa osa-aluetta.
Viisi asiaa, jotka meidän on ymmärrettävä
Ensimmäisenä on kyky tehdä laitteista älykkäämpiä ja parantaa niiden käytettävyyttä hyödyntämällä anturitekniikkaa. Olemme hyödyntäneet antureita kulunvalvonnassa jo jonkin aikaa liittämällä hissien ja automaattiovien anturoinnit älypuhelinsovelluksiin. KONE Residential Flow™ yhdistää nämä ja muut teknologiat paketiksi, josta on hyötyä niin asukkaille, rakennuksessa vieraileville kuin isännöitsijöille ja huoltomiehille.
Toinen alue on tietoyhteydet. Nykyteknologia mahdollistaa etädiagnostiikan, mikä tarkoittaa, että laitteiden kuntoa voidaan valvoa etänä reaaliajassa. Siitä on mittaamatonta etua asentajille ja isännöitsijöille, sillä he pystyvät havaitsemaan ja korjaamaan ongelmat ennen kuin kehittyvät laiterikoiksi!
Digitalisaation kolmas osa-alue on datan tallennus. Suurten datamäärien tallentaminen on nyt hyvin halpaa. Pilviteknologiat ja lähes rajaton tallennuskapasiteetti vievät asiat aivan uudelle tasolle.
Neljäs alue on analytiikka. Tehokkaiden analytiikkamoottorien ja algoritmien avulla muuttujia ja dataa voidaan analysoida tehokkaammin ja näin löytää esimerkiksi parempia ratkaisuja ihmisten liikkumiseen ruuhkaisissa kaupungeissa.
Viimeinen digitalisaation osa-alue on neljän edellä mainitun tekijän mobilisoiminen yhdeksi kokonaisuudeksi. KONE 24/7 Connected Services™ on loistava esimerkki mobilisaatiosta: hissien ja liukuportaiden anturit on kytketty pilvipohjaiseen tietojärjestelmään, joka kerää ja analysoi tietoa reaaliajassa.
Mielenrauhaa
Jos pystymme tarjoamaan kaikki nämä teknologiat asiakkaidemme ja asentajiemme käyttöön, voimme tarjota ylivoimaista palvelua kaikille ratkaisujemme käyttäjille niin lentoasemilla ja ostoskeskuksissa kuin toimistossa ja kotona.
Teknologia parantaa työmme läpinäkyvyyttä ja luo asiakkaillemme mielenrauhaa tarjoamalla reaaliaikaista informaatiota ihmisten liikkumisesta rakennuksessa. Asiakkaidemme asiakkaat arvostavat varmasti myös laitteiden parempaa suorituskykyä, turvallisuutta ja luotettavuutta.
Meillä KONEella on rima korkealla tässä suhteessa, sillä viime kädessä liiketoimintamme perustuu siihen, että autamme ihmisiä liikkumaan sujuvasti, turvallisesti ja tehokkaasti kaupungeissa eri puolilla maailmaa. Teemme kaupungeista parempia paikkoja elää.