30.1.2020
”Hissimusiikin” ei tarvitse enää olla halventava ilmaisu. Hissimusiikkia soitettiin taustalla hisseissä 1930-luvulla, jotta hidas hissimatka ei tuntuisi niin puuduttavalta. Konsepti levisi pian muuallekin ja keräsi mainetta kaikkialle tunkeutuvana, ärsyttävänä taustameluna.
Vaikka hissimusiikki on nykyään enää harvoin yhtä steriiliä ja mitäänsanomatonta kuin aikoinaan, sen maine kulkee edellä. KONE haluaa uudistaa hissimusiikin maineen ja osoittaa, että oikeassa paikassa soitetut oikeat melodiat voivat auttaa luomaan myönteisen käyttäjäkokemuksen.
Telialla tahdit kohdallaan
”Palautamme hissimusiikille sille kuuluvan arvon ja muutamme sen todelliseksi lisäarvon tarjoajaksi”, sanoo KONE Elevator Musicin tuoteomistaja Simon Green. ”Yritykset pyytävät meitä parantamaan ihmisten liikkumista parkkipaikoilta aina työpisteeseen asti. Äänimaailma on osa sitä.”
Oikeanlaisen kokemuksen luominen toimistoympäristössä on yhä tärkeämpää.
”Rakennusten omistajat, kiinteistöhuoltoyhtiöt ja rakennuttajat painottavat, että liiketilojen parhaista vuokralaisista käydään kiihkeää kamppailua”, Green sanoo. ”Ja parhaat vuokralaiset, eli maailman parhaat yritykset, kilpailevat puolestaan parhaista osaajista. He ovat usein milleniaaleja, jotka arvostavat työympäristökokemusta.”
Teleoperaattori Telia on tällainen yhtiö. KONEen ja sen ekosysteemikumppani Soundtrack Your Brandin läheisen yhteistyön ansiosta Telian Tukholman pääkonttoria päivittäin käyttävät 4 000 työntekijää, asiakasta ja kumppania voivat kokea Telian brändin mukaan räätälöidyn musiikkikokemuksen.
”Tieteelliset tutkimukset osoittavat, että oikeanlainen musiikki oikeassa paikassa kohentaa asiakaskokemusta, tuottavuutta ja jopa käsitystä ajasta”, sanoo Telian Division X:n business designer Ville Virtanen. Hän huomauttaa, että musiikki tekee Telian pääkonttorista viihtyisämmän ja ainutlaatuisemman työntekijöilleen, työnhakijoille ja asiakkaille.
Soundtrack Your Brand
Soundtrack Your Brand, joka aiemmin tunnettiin nimellä Spotify for Business, antaa KONEen asiakkaille käyttöoikeuden yli 40 miljoonaan musiikkikappaleeseen, jotka on lisensoitu liikerakennuksissa käyttöä varten.
”Se helpottaa äänimaailman luomista rakennukseen”, Green sanoo. ”Valmiita soittolistojakin on sadoittain.”
Tämä tarkoittaa, että Telian kaltaiset asiakkaat voivat tarjota tauotta brändiinsä sopivaa musiikkia. Jotta kaikki olisi mahdollisimman helppoa, KONE Hissimusiikki -ratkaisu toimitetaan kokonaispakettina, joka sisältää laadukkaat, nimenomaan hisseihin suunnitellut audiolaitteet, tietoyhteydet sekä käyttöoikeuden verkkopohjaiseen musiikkialustaan.
”KONE Hissimusiikki -ratkaisun hallinnointi on meille todella helppoa, koska se on täysin pilvipohjainen palvelu”, Virtanen toteaa.
Telia luo miellyttävän matkan työntekijöilleen ja pääkonttorilla vieraileville ihmisille aulasta kohdekerrokseen asti.
”Tällä ratkaisulla pystymme erottautumaan markkinoilla, joilla muutamat samat kappaleet tuntuvan soivan loputtomasti peräjälkeen”, Virtanen sanoo. ”Musiikki peittää muut äänet alleen, toimii keskustelun aiheena ja saa jopa hissimatkan tuntumaan nopeammalta!”
Musiikin lumo
Musiikki luo brändikokemuksen ja saa todistetusti ihmiset kuluttamaan enemmän aikaa ja rahaa ostoksilla. Kun Hui Research laati brändin mukaisen soittolistan 16 McDonald’s-ravintolaan Ruotsissa, myynti kasvoi yli 9 % verrattuna satunnaista soittolistaa käyttäviin ravintoloihin.
Toisen tuoreen (Kemp ym.) tutkimuksen mukaan musiikkia kuunnelleet asiakkaat antoivat todennäköisemmin myönteisiä arvioita liikkeen palvelusta ja tuotteen laadusta ja osoittivat vahvempia aikomuksia käyttää liikkeen palveluita jatkossakin.
Telian Virtasen näkemyksen mukaan äänimaailma on tärkeä osa fyysisen tilan rikastamista ja KONE Hissimusiikki ensimmäinen askel käyttäjäkokemuksen nostamisessa uudelle tasolle.
Lue lisää