Digitalisaation edut ja mahdollisuudet ovat selvät: Nopeampia ja tehokkaampia prosesseja, vähemmän epävarmuutta suunnittelussa, monenlaisten osatekijöiden tehokasta hallintaa sekä luonnollisesti ajansäästöä ja mukavuutta. Tähän päästään luovalla, ihmisläheisellä ajattelulla. Toisin sanoen ihminen ajattelee, kone tukee.
KONEen digitaalisen alustan perusta on 24/7 Connect -palveluratkaisu: Hissejä alettiin liittää jo vuonna 2017 IBM:n pilvipohjaiseen Watson IoT -tekoälyjärjestelmään, jolla pyrittiin parantamaan laitteiden turvallisuutta ja käytettävyyttä ennakoivan kunnossapidon kautta. Tarvittava teknologia tulee uusiin hisseihin tehdasasennettuna, ja hissin omistajan niin toivoessa hissi voidaan liittää nopeasti 24/7 Connect -palveluun. Laite välittää jatkuvasti pilveen antureidensa keräämää dataa omasta kunnostaan. Watson IoT -järjestelmä analysoi datan ja havaitsee mahdolliset viat poikkeavuuksien perusteella. Watson lähettää tästä KONEelle ilmoituksen, diagnoosin sekä suositukset vian korjaamiseksi. Tekoäly on huoltoasentajan digitaalinen työkaveri, joka neuvoo heti, mistä vikaa pitää etsiä. Ihannetapauksessa asentaja voi ottaa heti mukaan sopivan varaosan ja korjata laitteen ennen kuin se on varsinaisesti edes vikaantunut.
IOT-ominaisuuksia ja avoimuutta
Digitaalinen alusta luo mahdollisuuden liittää KONEen laitteet API-rajapinnan kautta samaan IoT-järjestelmään rakennuksen muiden laitteiden tai sovellusten kanssa. Esimerkiksi palvelurobotti voi kommunikoida avoimen API-rajapinnan kautta hissien kanssa ja liikkua esteettömästi ympäri rakennusta.
Tämän tyyppiset älykkäät talotekniset IoT-ratkaisut tarjoavat omistajille ja isännöitsijöille laajoja mahdollisuuksia: Esimerkiksi energiatehokkuutta ja asumismukavuutta voidaan huomattavasti parantaa ja samalla koko rakennuksen ylläpito helpottuu oleellisesti. Aiemmin taloautomaation integroimista kokonaisratkaisuksi haittasi nimenomaan tarvittavien yhteisten rajapintojen puute. Tarkastellaan esimerkiksi toimistorakennusta: Tiloja tulisi lämmittää ja valaista sen mukaan, onko niissä paikalla työntekijöitä. Tässä voidaan hyödyntää hissejä: Ne ilmoittavat täsmällisesti ja luotettavasti rakennuksen ihmisvirrat, jolloin tiedoista pystytään selvittämään kunkin kerroksen käyttöaste. Jos esimerkiksi ilmenee, että viidennessä kerroksessa ei liiku kukaan klo 17 jälkeen, sieltä voidaan sammuttaa valot ja laskea lämpötilaa – säästetään energiaa ja rahaa. Jos aamulla huomataan, että hissit ovat tänään olennaisesti pienemmällä käytöllä, lounasravintolalle voidaan ilmoittaa, että suunniteltuja annosmääriä kannattaa pienentää. Kaikkea tällaista teknologiaa voidaan hallita KONEen pilvipalvelun kautta, joka on avoin eri IoT-ratkaisuille ja vastaa siten myös tulevia tarpeita. Kannattaa muistaa: kaikenlaista voi tehdä, mutta kaikkea ei ole pakko tehdä.
Digitaaliset apulaiset
Toteutuvatko tieteisdystopioiden synkät näkymät, kukistaako kone ihmisen? Meidän mielestämme ei. Me näemme tekoälyn ja IoT-ratkaisut digitaalisina apulaisina, joista voi olla myös ja eritoten laitteiden käyttäjille monenlaista hyötyä. Kenellepä tämä ei olisi tuttua: Kotiovella rankan työpäivän jälkeen, olkapäät ja kädet täynnä kannettavaa tietokonetta, treenikassia, kauppakassia, ja jotenkin pitäisi vielä taiteilla esille kotiavain. Eikö olisi mukavaa ja helppoa, kun ulko-ovi osaisi aueta itsestään, rappukäytävään syttyisi valo, hissi odottaisi valmiina ja osaisi käskemättä mennä oikeaan kerrokseen? Tämä ei ole pelkkää mielikuvitusta, vaan jo nyt täysin mahdollista KONE Residential Flow -ratkaisun avulla. Ihminen ideoi ja ohjelmoi koneet – helpomman arjen hyväksi.
Kyberturvallisuus ei ole scifiä
Digitalisaatio helpottaa ihmisten arkea – niin töissä kuin vapaa-ajalla. Ensiarvoisen tärkeä asia on kuitenkin turvallisuus, mukaan lukien tieto- ja kyberturvallisuus. Moni suhtautuu digitaalisiin ratkaisuihin yhä epäilevästi. KONEelle kyberturvallisuus on ehdoton vaatimus. Asiakkaille toimitetaan turvalliset ratkaisut – tuotekehityksestä aina päätelaitteiden ja pilvipalvelun kytkentöihin sekä tietojen keruuseen ja käyttöön. Tekemällä yhteistyötä tunnettujen ja luotettavien teknologiakumppaneiden kanssa sekä investoimalla kyberturvallisuusratkaisuihin pystymme ehkäisemään ennalta turvallisuutta vaarantavat tilanteet.