29.11.2019
Oletko koskaan kutsunut hissiä nenälläsi? Tiedäthän, kädet täynnä painavia kauppakasseja, etkä pystynyt painamaan painiketta sormellasi, joten käytit sen sijaan nenääsi? No, ehkä et sentään nenääsi, mutta tiedät varmastikin tunteen, kun kädet eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen.
”Verkkoon kytketty hissi olisi voinut tunnistaa sinut ja tietää, missä kerroksessa asut”, sanoo KONEen 24/7 Connected Services palvelujen kehittämisestä vastaava johtaja Mikko Aro. ”Rakennukseen astuttuasi sinun ei olisi tarvinnut painaa ainuttakaan painiketta.”
Voi kuulostaa tieteiselokuvalta, mutta on totta jo tänä päivänä. Tietoyhteydet mahdollistavat monet modernin kaupunkiympäristön mukavuuksista. Kaiken toiminta on myös erittäin loogista – ainakin kun Aro selittää asian käyttäen ihmiskehoa vertailukohtana.
Havaitse, analysoi, toimi
”Tuntoaistisi kertoo sinulle, jos hella on kuuma. Tieto kulkee hermojärjestelmää pitkin aivoihisi, jotka käskevät sinua toimimaan ja vetämään kätesi kiireesti pois”, Aro kuvailee. Sama periaate pätee älykkäisiin verkkoon kytkettyihin laitteisiin.
”Anturit vastaavat aisteja. Tietoyhteydet ovat kuin hermojärjestelmä, ja pilvipalvelu vastaa aivoja.”
Mahdollisuus analysoida valtavia määriä tietoa ja ryhtyä sen perusteella toimenpiteisiin on tietoyhteyksien tärkeimpiä etuja ja syy siihen, miksi ne leviävät kaikkialle. Tietoyhteyksien avulla arkisten ympäristöjen arkisista kokemuksista voidaan tehdä yksilöllisiä.
Jopa hissimatka voidaan personoida, edellyttäen että hissi tunnistaa matkustajan. Lätkäfanille voitaisiin vaikkapa näyttää viimeisimmän kierroksen tulokset hissin näytöllä, tai hissin valaistus voitaisiin säätää siniseen vivahtavaksi henkilölle, jonka lempiväri on sininen.
Ja tämä on vain ekstrabonusta, sillä tietoyhteydet voivat tarjota myös konkreettisempaa arvoa, kuten hienoja uusia elämyksiä, parempaa turvallisuutta ja vastuullisempaa ja sujuvampaa liikkumista rakennuksissa.
”Tietoyhteydet ovat itse asiassa tärkeitä rakennusten omistajille”, Aro sanoo ja nostaa esimerkiksi KONEen älykkään huoltopalvelun, joka mahdollistaa hissien toiminnan reaaliaikaisen valvonnan ja varmistaa sujuvan liikkumisen rakennuksissa.
”Ennakoivan kunnossapidon ansiosta tiedämme, mitä hissille on tehtävä jo ennen kuin saavumme rakennukselle. Se parantaa viime kädessä laitteiden käytettävyyttä ja tarjoaa lisäarvoa asiakkaille.”
Sisäänrakennettujen tietoyhteyksien aikakausi alkaa
Teknologian kehittyminen lisää tietoyhteyksien tarjoamia mahdollisuuksia entisestään, kun rakennetun ympäristön elementtejä kytketään jatkuvasti lisää verkkoon. Rakennus voi hyödyntää koneoppimista tunnistaakseen muutoksia kaupunkiympäristössä ja toteuttaakseen asianmukaiset toimenpiteet. Liikerakennus voi esimerkiksi oppia, kuinka monta ihmistä lähtee mihinkin aikaan lounaalle, ja kutsua juuri oikean määrän hissejä. Metroasema voi tarkistaa reaaliajassa, milloin jalkapallo-ottelu yleensä loppuu ja vaihtaa tilapäisesti kaikkien liukuportaiden suunnan alaspäin kohti laituria, jotta ihmiset pääsevät liikkumaan sujuvasti.
”Olemme astumassa täysivaltaisen digitaalisen integroinnin ja sisäänrakennettujen tietoyhteyksien aikakauteen”, Aro sanoo. ”Vuonna 2005 ostetun älypuhelimen ohjelmisto ei koskaan muuttunut sen elinkaaren aikana. Nykypäivän älypuhelimet päivittävät ohjelmistonsa etänä.”
Sama on nyt tapahtumassa lähes kaikille koneille ja laitteille – hissit mukaan luettuna. Odotukset muuttuvat koko ajan.
”Miksi hissin tai liukuportaan elinkaaren aikaiset ominaisuudet ja toiminnallisuudet eivät voisi muuttua myöskin?”