Keskon Vantaalla sijaitseva logistiikkakeskus on vaikuttava paikka. Kaksi valtavaa rakennusta levittyy laajalle maa-alueelle. Niiden sisällä on suojassa kymmeniä tuhansia neliömetrejä varastotilaa, jossa K-ryhmän keskusvarastotuotteita säilytetään useissa eri lämpötiloissa. Rekkojen virta kuljettaa niitä K-ryhmän kauppoihin vuoden jokaisena päivänä.
Keskusvarasto ei nuku koskaan. Sen toiminnan voimallisen ytimen muodostavat oman alansa ammattilaiset, trukkikuskit, jotka kuljettavat ja lastaavat tavaroita kolmessa vuorossa 24 tuntia vuorokaudessa. Toiminta on suunniteltu huipputehokkaaksi. Oleellisinta on se, ettei keskeytyksiä tule.
Jos trukkikuski joutuisi pysähtymään tai edes hidastamaan matkaansa esimerkiksi oven edessä, hävitty aika kertaantuisi nopeasti ja tehokkuus vähenisi huomattavasti.
Ovia kuitenkin tarvitaan, sillä tuoteturvallisuus on kaikkein tärkeintä ja vaatii tuotteiden säilyttämistä eri lämpötiloissa. Vantaalla sijaitsevassa keskusvarastossa on esimerkiksi +15-, +5 ja +2-asteisia tiloja.
Trukkikuskien lisäksi vaativaa osaa näyttelevät siis ovet, jotka erottavat keskusvaraston eri tiloja toisistaan.
Kun keskusvarasto 2:n (KV2) laajennus tuli Keskon vahvan kasvun seurauksena ajankohtaiseksi vuonna 2017, yritys päätti myös kokeilla uutta oviratkaisua: KONEen toimittamia Butzbach-pikarullaovia.
Ovi väistää aina alta
Kiinteistöpäällikkö Jarmo Rytkölä vastaa Keskolla keskusvarastojen ylläpitotoiminnasta. Hän kertoo, että aikaisempi oviratkaisu on ollut ilmaverho eli jatkuva ilmanpuhallus oviaukossa.
"Ilmaverho erottaa kaksi erilämpöistä tilaa toisistaan mutta eihän tämä sulku tietenkään absoluuttinen ole. Vuonna 2017 meillä oli rakenteilla haastava tila, jossa ovat vierekkäin 12 metriä korkea lämminvarasto sekä 4 metriä korkea kylmä lähetysalue. Olosuhteiden hallitseminen pelkällä ilmaverholla olisi ollut haastavaa.”
Tuoteturvallisuuden lisäksi Kesko haluaa parantaa rakennusten energiatehokkuutta. Konserni on sitoutunut tekemään energiatehokkuustoimenpiteitä vuoteen 2025 mennessä määrällä, joka vastaa 7,5 %:a vuoden 2015 energiankulutuksesta.
KONE teki ensimmäisen tarjouksen 13 pikarullaovesta laajennusta varten. KONEen myyntipäällikkö Jussi Orpana kertoo, että Butzbach vaikutti sopivalta ratkaisulta Keskolle muun muassa siksi, että ovet avautuvat sivulle eivätkä esimerkiksi suoraan ylös, jolloin sisään ajavan trukin korkeus vaikuttaisi odotteluaikaan.
”Kesko huomioi kehittämistoimenpiteissään monia asioita samalla kertaa. Tässäkin ajatuksena oli samaan aikaan varmistaa työturvallisuus, tuoteturvallisuus ja tehokkuus sekä lisätä energiansäästöä”, hän kehuu.
Jarmo Rytkölä muistaa ensikosketuksensa pikarullaoviin elävästi: KONEella demonstroitiin ovien nopeutta juoksemalla niitä päin, mutta törmääminen oli mahdotonta, vaikka miten yrittäisi.
”Ovi väisti kyllä hyvin nopeasti alta pois, joten sen potentiaalisuus logistiikan tarpeisiin herätti jo tuolloin mielenkiintomme!”
13 ensimmäisen oven asennus oli huolellinen prosessi, jonka aikana Kesko ja KONE tekivät tiivistä yhteistyötä. Pikarullaovet hienosäädettiin vielä paikan päällä täsmälleen Keskon toiveiden mukaisesti. Toimintavarmuus ja huoltovapaus ovat erityisen oleellisia paikassa, jossa toiminta jatkuu vilkkaana vuorokauden ympäri.
”Tutka-avautumispisteet säädettiin yhteistestausten avulla juuri Keskon trukkien ajonopeudelle sopivaksi. Kun trukki ajaa tiettyyn pisteeseen, ovi avautuu automaattisesti lisäten tehokkuutta ja turvallisuutta”, Jussi Orpana kuvailee.
Hyväksi koettua sapluunaa oli helppo toistaa
Kun Keskon liki kahden hehtaarin laajennus oli tehty ja keskusvarastokompleksin kokonaispinta-ala alkoi hipoa jo sataatuhatta neliömetriä, oli uusien kehitysprojektien aika.
Jarmo Rytkölä kertoo, että KONEen ensimmäisistä ovista oli niin hyviä kokemuksia, että tämän jälkeen Keskon oli helppo hyödyntää samaa ratkaisua myös muissa kohteissa. Esimerkiksi vuonna 2019 KV1:n puolelle tehtiin lisää kylmäalueita, joita erottamaan KONE asensi pikarullaovet. Kun sapluuna oli ensimmäisten ovien asennusvaiheessa hiottu viimeisen päälle, lisäovien asennus kävi vaivattomasti hyväksi havaittua kaavaa toistamalla.
”KONEen toiminta on meidän kannaltamme sujunut oikein mutkattomasti. Meillä oli tiettyjä teknisiä haasteita, joihin KONE pystyi toimittamaan juuri sopivat ratkaisut.”
Vuoden 2020 keväällä viimeisetkin kehitysprojektit valmistuivat. Loppusaldo oli se, että KONE toimitti ja asensi Keskon keskusvarastoon kaiken kaikkiaan 55 pikarullaovea näiden muutaman vuoden aikana. ”Suuremmat muutokset ovat tällä erää ohi, mutta logistiikka on kuitenkin muuttuva ala, joten tarvittaessa teemme uusia kehitystoimenpiteitä nopeastikin”, Jarmo Rytkölä sanoo.