Suunnittele hissejä uudella KONE Studiolla Tutustu

We Land | KONE

Kun NCC ryhtyi suunnittelemaan uuden sukupolven toimistorakennusta Ruoholahteen, kenellekään ei tullut mieleen kutsua KONEtta jo suunnittelupöytään. Suunnittelupöytään kuitenkin päästiin: KONE astui projektiin mukaan jo alkuvaiheessa ja auttoi osaltaan toteuttamaan asiakkaan vision.

We Land | KONE

KONEen mukaantulo Ruoholahden We Land -hankkeeseen alkoi mediamonitoroinnista: liiketoiminnan kehityspäällikkö Matti Unelius muistelee, että projektin ensimerkit bongattiin paikallisuutisista.

”Jutussa luki, että Ruoholahteen on tyhjälle tontille alkamassa premium-tason toimistohanke. Tämä tieto projektin korkeasta tasosta oli se meidän triggeri. Ryhdyimme aktiivisesti etsimään tapoja päästä tarjoamaan osaamistamme jo mahdollisimman varhaisessa suunnitteluvaiheessa”, hän muistelee.

Selvisi, että hanketta kehittää ja rakentaa NCC. Matti Unelius jatkoi etsintää, kunnes löysi oikean tahon NCCn sisältä. Hän otti yhteyttä asiakkaaseen ja tarjosi hankkeeseen People Flow -suunnittelupalvelua, jonka avulla KONE auttaa asiakasta varmistamaan sujuvan liikkumisen rakennuksessa sekä parantamaan loppukäyttäjäkokemusta käytön aikana.

NCC kertoi tapaamisessa, että hankkeessa oli nimenomaan käyttäjäkokemukseen liittyviä mahdollisuuksia. Vielä tuolloin tuntemattomana pysynyt päävuokralainen oli selkeästi perehtynyt hissiaiheeseen ja odotti sen suhteen korkeaa palvelutasoa.

KONE astui mukaan suunnittelutiimiin.

”Normaali tapa ratkaista ongelma olisi ollut vain pyytää hissiyhtiöltä kapasiteettilaskelmia. People Flow -suunnittelu on paljon syvällisempi ratkaisu, jossa huomioidaan kaikki osapuolet ja käyttäjien vuorovaikutus. Olen ollut todella tyytyväinen siihen – People Flow -suunnittelu perustuu tutkimukseen, mikä luo varmuutta”, summaa NCC:n Senior Developer Heikki Alén.

People Flow on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkästään pullonkaulojen ehkäisemistä ihmisvirtoja hallitsemalla, vaikka se onkin tärkeää – ja korona-aikaan tietenkin entistä tärkeämpää.

Kiinnostavimmin People Flow’n muista ulottuvuuksista tämän projektin kontekstissa kertoo edellä mainittu mystinen päävuokralainen: maailman suurimpiin asiantuntijayrityksiin kuuluva Deloitte.

KONE luo rajapinnan Deloitten kohtaamiskulttuurille

NCC:n visioima We Land on uuden ajan toimistorakennus, joka palvelee koko ympäröivää yhteisöä ja kehittää Ruoholahden profiilia entistä vetovoimaisemmaksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo suunnitteluvaiheessa huomioidaan alueen toimijoiden mahdollisuudet tarjota omia palvelujaan rakennuksen käyttäjille. We Land sisältää myös kaikille avoimia tiloja, esimerkiksi ylimpään kerrokseen valmistuu fine dining -ravintola. Asiakasviihtyvyydestä vastaa maailmanluokan concierge-palvelu. Eli vaikka We Land onkin toimistorakennus, siellä voi viihtyä myös vapaa-aikana, ja sillä on positiivinen vaikutus koko ympäröivään kaupunginosaan.

NCC:n yritysvisio on uudistaa toimialaa kestävän kehityksen mukaisilla ratkaisulla, Helsingillä puolestaan on tavoitteena olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. We Land toteuttaa osaltaan myös näitä tavoitteita esimerkiksi hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja – julkisivun kupari on täysin kierrätettyä – ja tietenkin viherelementeillä sekä energiatehokkuudella.

We Landiin muuttavat yritykset pääsevät nauttimaan kaikesta tästä ja lisäksi poikkeuksellisen edistyksellisestä ihmisten ja tilojen yhteissuunnittelusta. Ihmisten vuorovaikutusmahdollisuuksien huomioiminen oli Deloittenkin vaatimuslistan kärjessä, kun yritys etsi uutta Suomen pääkonttoria. Ja se oli se asia, johon KONEen People Flow pystyi vastaamaan.

”Koska nykyajan ongelmat ovat yhä monimutkaisempia, niiden ratkaiseminen vaatii erilaisten kompetenssien yhdistämistä. Meille asiantuntijayrityksenä on todella tärkeää, että fyysinen ympäristö tukee yhteispeliä ja arjen kohtaamisia, joiden kautta monialainen yhteistyö onnistuu ja siilojen muodostumista pystytään ennaltaehkäisemään”, Deloitten Suomen toimitusjohtaja Tomi Pitkänen kuvailee.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että turhia väliseiniä ei ole ja kaikki tilat ovat mahdollisimman muokattavia, monimuotoisia ja viihtyisiä. Yksityisyyttä pitää saada, jos sitä tarvitsee, mutta muutoin ihmiset kohtaavat toisiaan luonnollisesti. Tämä koskee myös johtoporrasta, sillä myös nykyaikainen johtaminen tapahtuu pitkälti kohtaamisten kautta.

Toisaalta maailma muuttuu nopeasti ja samalla myös tarpeet voivat muuttua. Tomi Pitkänen mainitsee esimerkkinä koronaviruspandemian, jonka vuoksi saatetaan joutua jakamaan tilaa uudella tavalla, ainakin tilapäisesti.

”Tai otetaan toiseksi esimerkiksi sote-uudistus. Millainen on toimitila, joka voi mukautua siihen, että sinne kutsutaan 200 ihmistä kollaboroimaan maan sote-uudistuksen synnyttämistä? Meitä ajaa kaikessa halu saada aikaan positiivista vaikuttavuutta, joka on sidosryhmillemme aidosti merkityksellistä. Haluamme myös toimitilojemme tukevan tätä matkaa inspiroivien kohtaamisten ja ympäristön avulla”, Pitkänen sanoo.

NCC:n tavoin myös Deloittelle vastuullisuus on tärkeä asia.

”We Landista on tulossa edelläkävijä myös kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden soveltamisessa. Loppukäyttäjänä tämä on ollut meille erittäin tärkeää.”

Osaaja omassa sarjassaan

”Jos me olemme Suomesta etsimässä uutta pääkonttoria ja haluamme, että se on läpikotaisin tasokas ja edistää kestävää kehitystä, niin kyllä KONE on itseoikeutettu siinä maailmassa. Meillä on hyviä kokemuksia siitä, että KONEen ratkaisut toimivat aina: rauta toimii, ja softa toimii”, Tomi Pitkänen kuvailee.

Nyt, kun suunnittelu on lopuillaan ja rakentaminen on alkamassa, Tomi Pitkänen kehuu KONEen raudan ja softan lisäksi myös suunnittelua ja yhteistyötä.

”Näen sen niin, että Deloitten scope alkoi siitä rajapinnasta, minkä People Flow -suunnittelu oli luonut. Tykkään KONEen tavasta ajatella loppukäyttäjän näkökulmasta ratkaisuja eli tässä tapauksessa pohtia, miten saadaan ihmiset liikkumaan ja kohtaamaan älykkäästi omassa liiketoimintaympäristössään.”

KONEen toimittamat, ihmisvirtoja ja niiden hallittavuutta parantavat laitteet on suunniteltu kokonaisvaltaisesti vastaamaan rakennuksen käyttäjien tarpeisiin, ja ne myös kommunikoivat keskenään sekä kiinteistön muiden järjestelmien kanssa. People Flow -suunnittelun mahdollistamana Deloitte pääsee siis uudessa pääkonttorissaan luomaan sitä kohtaamisten yrityskulttuuria, jolla tulevaisuuden haasteita ratkotaan.

Evästeet

Sivustomme käyttää evästeitä, jotta voimme tarjota sinulle parhaan mahdollisen kokemuksen. Hyväksyt evästeiden käytön painaamalla Hyväksyn ja jatkamalla sivujen käyttöä. Voit lukea tietosuojaselosteen täältä.