88 hissiä ja asema, joka ei koskaan nuku
Pasilan Triplasta on kirjoitettu paljon – eikä ihme. Tuo Helsingin uusi keskittymä on suuri sekä Suomen mittakaavassa että kansainvälisesti. Keski-Pasilan vanhan ratapihan päälle rakennettu Mall of Tripla on Pohjoismaiden suurin kauppakeskus liikemäärän perusteella. Samassa kompleksissa sijaitsee myös vilkas rautatieasema, hotelli Original Sokos Hotel Tripla, asuinrakennuksia ja toimistotilaa.
Myös KONEella Tripla lukeutuu yhdeksi suurista major projects -kohteista: hissejä kokonaisuuteen asennettiin huimat 88 kappaletta.
KONEella projektia hallinnoi projektipäällikkö Jukka Tammi. Rakennustyöt alkoivat vuonna 2015 ja ensimmäiset hissikuilut valmistuivat vuonna 2017.
”Projekteja oli tässä suuressa projektissa kolme erillistä. Pasilan asema oli oma projektinsa, kauppakeskus omansa ja asuinrakennukset vielä omansa”, Tammi summaa.
Hissien lisäksi KONE toimitti kompleksiin kaikki liukuportaat. Niitäkin tarvittiin melkoinen määrä: 51 kappaletta.
”Liukuportaiden haalaus paikalle oli haasteellista etenkin asemalle. Normaalisti liukuportaat tuodaan rekalla mahdollisimman lähelle rakennusta ja haalataan siitä paikalleen. Pasilan aseman läpi kulkee kuitenkin sähköistettyjä junaratoja, joiden sähkölinjoja ei tietenkään voinut katkoa. Eli liukuportaat nostettiin nosturilla raiteiden ja sähkölinjojen yli.”
Pasilan asema on yksi Suomen vilkkaimmista rautatieasemista. Sekin teki projektista unohtumattoman, että asema pysyi käytössä koko projektin ajan. 2010-luvun lopulla Pasilan kautta matkanneet muistavatkin tilapäisjärjestelyt sekä vieressä pauhaavan rakennustyömaan.
Rakentajien ja asentajien kannalta tämä tarkoitti sitä, että raideliikenteen estävät työt täytyi hoitaa muutaman aamuyön tunnin aikana, kun Pasilan läpi ei kulkenut junia.
Erityisen muistorikkaita öitä vietettiin syksyllä 2019, kun kauppakeskuksen hisseihin suoritettiin käyntiinajo erittäin tiukalla aikataululla.
Tehokas kommunikaatio on yhteistyön edellytys
Tavallisesti hissien käyntiinajo on KONEen tuotannon asentajien tehtävä, ja vasta käyntiinajon jälkeen vastuu luovutetaan KONEen kunnossapidolle. Vastuunvaihdon yhteydessä tehdään luovutuskatselmus.
Triplassa lähestyvät avajaiset paineistivat aikataulua. Käyntiinajo piti suorittaa niin pienessä ajassa, että huoltotiimi pyydettiin tuotannon apuun sitä tekemään. Pitkää päivää painoi 35-henkinen joukko, jossa noin puolet olivat KONEen tuotannon asentajia ja puolet kunnossapidon puolelta.
” Hissit piti saada avajaispäiväksi käyttöön. Siinä tuli aika tiukka loppukiri”, kertoo huoltopäällikkö Tero Hakala, joka vastaa KONEella Triplan laitteiden kunnossapidosta.
Käyntiinajo pitää sisällään listan määrättyjä tarkistuksia ja toimia, jotka käydään järjestelmällisesti läpi. Hissiä ohjataan ohjaustaululta ja se käytetään kaikissa kerroksissa ja tarkistetaan, että hissi pysähtyy juuri oikeaan kohtaan. Hissikoriin laitetaan mittari, joka mittaa äänet, tärinän ja heilunnan. Sen avulla voidaan tarkistaa, että ajomukavuus on vaatimusten mukainen.
Myös pääkaupunkiseudun aluepäällikkö Eetu Lehikoinen muistaa hyvin tuon intensiivisen ajanjakson.
”Tripla oli kaiken kaikkiaankin poikkeuksellinen multisegmenttikohde: juna-asema, kauppakeskus, hotelli ja asuintalot ovat kaikki erillisiä rakennustyömaalohkoja, joista jokainen eteni oman aikataulunsa mukaisesti. Siksi kommunikointi eri osapuolien välillä oli erityisen tärkeässä osassa”, hän kertoo.
KONEen tapauksessa tämä tarkoitti juuri kunnossapidon ja tuotannon välistä yhteydenpitoa, jonka onnistumisesta kielii se, että käyntiinajo saatiin kuin saatiinkin ajoissa tehtyä. Myös avajaisiin valmistauduttiin huolella.
”Teimme KONEen huollon kanssa suunnitelman ensimmäisten päivien ruuhkiin ja mahdollisten vikatilanteiden nopeaan hoitamiseen”, Triplan kiinteistöpäällikkö Sakari Meriläinen kertoo.
Avajaispäivänä kaikki meni kuten pitikin
Mall of Triplan ovet aukesivat vieraille ensimmäisen kerran torstaina 17.10.2019 kello 9.00. Avajaispäivänä kauppakeskuksessa oli muun muassa ilmapalloja jaossa, surffitunteja aloittelijoille sekä erilaisia musiikkiesityksiä.
”Meiltä KONEelta paikalla oli kaksi kunnossapidon asentajaa varmistamassa, että kaikki sujuu koko päivän ajan kuten pitääkin,” Tero Hakala muistelee.
Ja kyllä sujuikin:
”Homma toimi hienosti. Meillä ei ollut merkittäviä käyttökatkoja hisseissä tai liukuportaissa”, Sakari Meriläinen kehuu.
Eetu Lehikoinen kertoo, että Triplan kaikissa hisseissä on KONEen 24/7 Connect -etävalvontapalvelu ja liukuportaissa 24/7 Alert -etävalvontapalvelu. Näiden avulla kunnossapito pystyy kellon ympäri seuraamaan laitteiden toimintaa. Sen ansiosta mahdollisiin vikoihin voidaan reagoida jo ennen kuin ne ovat päässeet viaksi asti. Hyödyllinen ominaisuus, kun valvottavia hissejä ja liukuportaita on yhteensä reilusti yli 100.