Helsinki-Vantaan lentokentän T2 -terminaalin uusissa liukuportaissa käsikaiteet puhdistetaan ja desinfioidaan KONEen toimittamilla UVC -teknologiaan perustuvilla käsikaidepuhdistajilla. Hissien ilma puhdistetaan puolestaan KONE Elevator AirPurifier -järjestelmällä.
Asiakkuuspäällikkö Riku Tiainen KONEelta kertoo, että maanalaiselta juna-asemalta uusittuun T2 -terminaaliin johtaa kolme kolmen liukuportaan ryhmää, ja näiden lisäksi neljän hissin ryhmä.
– Kunkin ryhmän kahteen laitimmaiseen portaikkoon on asennettu KONE HandrailSanitizer Premium -puhdistajat, jossa tyylikkään näköinen puhdistusosan kehikko on selvästä näkyvissä kaiteen edessä, Tiainen kertoo.
Kehikon valo-ohjaus rohkaisee matkustajaa rohkeasti ottamaan kiinni käsikaiteesta. Matkustaja voi olla varma, että kaiteen osa, johon hän tarttuu, on desinfioitu. Premium -mallia pystytään kuitenkin ajamaan vain yhteen suuntaan. Toisin sanoen, suuntaa ei voi muuttaa asiakasvirtojen mukaan.
– Tästä syystä keskimmäiseen liukuportaikkoon on asennettu perusmalli, KONE HandrailSanitizer, jonka puhdistustekniikka on sijoitettu näkymättömiin portaiden sisälle. Sen ajosuuntaa voidaan tarvittaessa vaihtaa sen mukaan, onko valtaosa matkustajia menossa alas asemalle vai ylös terminaaliin, Tiainen kertoo.
Kiinteä lika pois ennen desinfiointia
Ennen UVC-desinfiointia käsikaiteissa oleva kiinteä lika poistetaan harjamekanismilla ja vetyperoksidiliuoksella.
– Aikaisemmin UVC -teknologiaa on käytetty puhdistukseen etenkin terveydenhuollossa ja elintarviketeollisuudessa. Teknologian toimivuus myös kaiteissa on varmistettu VTT:n tekemillä testeillä, Tiainen sanoo.
Niin perus- kuin premium-mallinkin osalta T2-terminaaliin tehdyt asennukset ovat laitteiden päänavaus Suomen markkinoille.
Hisseissä Elevator AirPurifier
Hisseissä oleva KONE Elevator AirPurifier -ilmanpuhdistin edustaa koeteltua tekniikkaa. Vastaavia laitteita on aikaisemmin asennettu Suomessakin sairaalaympäristöihin, kauppakeskuksiin sekä julkisen liikenteen kohteisiin – jopa asuintaloihin.
– AirPurifier poistaa fotokatalyyttisella oksidaatiolla hissin sisäilmasta viruksia bakteereja, savua ja hajuja. Ilma puhdistuu, ja VTT:n tekemän selvityksen mukaan bakteerien määrä hississä vähenee yli 99,9 prosenttia, Tiainen sanoo.
Tekniikka sijoitetaan huomaamattomasti hissin kattorakenteeseen. Keskipakopuhallin imee ilman ilmanpuhdistimeen. Mekaanisen suodatuksen jälkeen lopullinen puhdistus tapahtuu UV-tekniikalla, ja puhdistunut ilma palautetaan takaisin hissiin. Kyseinen ilmanpuhdistusteknologia on alun perin Yhdysvaltojen avaruushallintovirasto Nasan kehittämä, ja sillä puhdistetaan avaruusalusten sisäilmaa.
Finavia on saanut kansainvälisissä tutkimuksissa erinomaista palautetta Helsinki-Vantaan hygieniasta ja terveysturvallisuudesta. UVC-teknologia helpottaa korkean hygieniatason ylläpitämistä myös vastaisuudessa.
(Julkaistu Projektiuutiset-lehdessä joulukuussa 2021)