KONE siirtyy strategiassaan uuteen vaiheeseen: ”Kestävää menestystä asiakkaan kanssa”
Lehdistötiedote Julkaistu 01.28.2021
KONE Oyj, lehdistötiedote,
28.1.2021
KONE siirtyy
strategiassaan uuteen vaiheeseen: "Kestävää menestystä asiakkaan
kanssa". Nelivuotisen strategiakauden aikana KONE keskittyy luomaan
asiakkailleen entistä enemmän arvoa uusilla älykkäillä ratkaisuilla
ja nivoo kestävän kehityksen yhä syvemmälle kaikkiin yhtiön
toimintoihin.
Tuloksekkaan "Menestymme asiakkaan kanssa" -strategiakauden aikana
vuosina 2017-2020 KONE muuttui selvästi asiakaslähtöisemmäksi ja
yhtiön edellytykset palvella asiakkaita nopeasti muuttuvassa
toimintaympäristössä paranivat. KONE lanseerasi myös koko alaa
muuttavia ratkaisuja, kuten ennakoivan kunnossapidon KONE 24/7
Connected Services -palvelut sekä KONE DX -sarjan hissit - maailman
ensimmäiset hissit, joissa on sisäänrakennetut digitaaliset
tietoyhteydet. Yhtiö aikoo rakentaa menestyksensä jatkossakin
kaikille näille vahvuuksille.
Kaupungistuminen, kestävä kehitys ja teknologia ovat megatrendejä,
jotka ohjaavat hissi- ja liukuporrasteollisuuden kehitystä.
"Kestävää menestystä asiakkaan kanssa" -strategia vastaa
digitalisoituvan maailman tarpeisiin, jossa ihmisten tavat viettää
vapaa-aikaa, työskennellä ja liikkua jatkavat muutostaan. KONE
keskittyy kehittämään yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa
älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja, jotka mukautuvat tulevaisuuden
tarpeisiin. Näin KONE pystyy parantamaan asiakkaiden tilojen
toimivuutta ja käyttäjäkokemusta.
"KONEen strategian seuraava vaihe pohjautuu "Menestymme asiakkaan
kanssa" -strategiamme saavutuksiin. Jatkamme asiakasarvon
kasvattamista ja entistä vahvempaa erottautumista. Kiinan
palveluliiketoiminta tarjoaa tulevina vuosina vahvoja
kasvumahdollisuuksia. Lisäksi nostamme vastuullisuustavoitteitamme
nivomalla kestävän kehityksen entistä syvemmälle liiketoimintamme
kaikkiin osa-alueisiin. Olen innoissani KONEen uuden kehitysvaiheen
mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Sen myötä oma menestyksemme
kytkeytyy tiiviimmin asiakkaidemme menestykseen", sanoo KONEen
toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth.
KONEen missio ja
visio
KONEen missio on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Se
tarkoittaa, että yhtiö ymmärtää kaupungistumista ja auttaa
asiakkaitaan tekemään kaupungeista parempia ja kestävän kehityksen
mukaisia paikkoja elää.
KONEen visio on luoda
paras käyttäjäkokemus. Paras kokemus luodaan tekemällä yhteistyötä
asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa prosessin jokaisessa vaiheessa,
ensimmäisistä yhteydenotoista laitteiden
modernisointiin.
Selkeät painopistealueet
menestykseen
Luodakseen strategialleen
selkeän suunnan, KONE on määritellyt neljä aluetta, "Missä
menestymme", joilla se näkee parhaat mahdollisuudet
kannattavaan kasvuun ja erottautumiseen:
- Ydintuotteet ja -palvelut: hyödyntävät tietoliikenneyhteyksiä ja muunneltavuutta vastatakseen asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Lisäksi tuotteet ja palvelut suunnitellaan kustannustehokkaiksi ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisiksi.
- Uudet asiakasarvoa luovat ratkaisut: integroidaan ydintuotteiden ja -palveluiden kanssa lisäarvon tuottamiseksi asiakkaille uusilla tavoilla.
- Älykkäät ja kestävästi kehittyvät kaupungit: KONEen roolin kasvattaminen älykkäiden ja vastuullisten kaupunkiympäristöjen kehittämisessä.
- Palveluliiketoiminta Kiinassa: nouseminen selväksi johtajaksi tällä erittäin nopeasti kasvavalla ja pirstaleisella markkinalla.
Lisäksi KONE on määritellyt koko yhtiön laajuiset muutos- ja kehitysalueet, "Miten menestymme", joiden avulla yhtiö varmistaa menestyksensä ja pystyy luomaan "Kestävää menestystä asiakkaan kanssa":
- Osallistuvat ja osaavat ihmiset: KONEen palveluksessa on osaavimmat ja sitoutuneimmat ammattilaiset, jotka menestyvät muuttuvassa maailmassa ja kehittyvät jatkuvien oppimismahdollisuuksien kautta.
- Markkinoinnin ja myynnin uudistus: saumattoman, yhdenmukaisen asiakaskokemuksen luominen kaikissa asiakaskanavissa.
- Lean KONE: jatkuvan parantamisen ja hukan eliminointiin liittyvien kyvykkyyksien kehittäminen hyödyntämällä Lean-osaamista, -käytäntöjä ja -johtamista.
- Digitaalinen + fyysinen liiketoiminta: tulevaisuudenkestävä teknologiainfrastruktuuri, kyvykkyys hyödyntää dataa ja analytiikkaa aiempaa vahvemmin ja toimitusketjun kehittäminen entistä tehokkaammaksi ja joustavamaksi.
KONEen strategiset ja taloudelliset
tavoitteet pysyvät ennallaan.
KONE mittaa menestystään viiden strategisen tavoitteen avulla:
- Erinomainen työpaikka
- Uskollisimmat asiakkaat
- Markkinoita nopeampi kasvu
- Paras taloudellinen kehitys
- Kestävän kehityksen edelläkävijä
Yhtiön pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat:
- Kasvu: markkinoita nopeampi kasvu
- Kannattavuus: 16 %:n liikevoittomarginaali
- Rahavirta: parantunut käyttöpääoman kierto
Lisätiedot:
Sijoittajat: Sanna Kaje,
sijoittajasuhdejohtaja, KONE Oyj, puh. +358 204 75 4705
Tiedotusvälineet: Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen
viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 507 1361, media@kone.com
Lue lisää:
Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/
julkaistuja lehdistötiedotteita:
28.9.2020: KONE asettaa kunnianhimoiset tavoitteet
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sitoutuu toiminnan
hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä
KONE yrityksenä
KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää.
Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme
hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja
laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren
ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä
rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna
2020 KONEen liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa, ja
vuoden lopulla henkilöstömäärä oli yli 60 000. Yhtiön B-sarjan
osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
www.kone.com