KONEelta ratkaisuja terveellisempään ja turvallisempaan liikkumiseen kaupunkiympäristössä
Lehdistötiedote Julkaistu 05.11.2020
KONE Oyj, lehdistötiedote, 11.5.2020
KONE tuo markkinoille valikoiman tuotteita ja palveluita, jotka auttavat tekemään asumisesta, työskentelystä ja liikkumisesta rakennuksissa ja kaupungeissa turvallisempaa ja terveellisempää. Ratkaisut pohjautuvat KONEen vahvaan osaamiseen ja ymmärrykseen ihmisten liikkumisesta, mikä on tärkeässä roolissa ratkottaessa pandemian mukanaan tuomia haasteita.
Rajoitusten asteittaisen purkamisen yhteydessä ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät huolet ovat lisääntyneet: samanaikainen tarve fyysisen etäisyyden pitämiseen ja yhteisissä tiloissa liikkumiseen luo haasteita. KONE People Flow -suunnittelu- ja -konsultointipalvelu on räätälöity tukemaan paluuta toimistoihin ja muihin rakennuksiin. Hyödyntämällä KONEen sisustusarkkitehtien ja datatieteilijöiden tarjoamia tietoja, simulointityökaluja ja osaamista asiakkaat saavat nopeasti käsityksen toimista, joilla voidaan välttää ruuhkia ja pullonkauloja ja tukea ihmisten turvallista liikkumista. Muita uutuuksia ovat ratkaisut, jotka parantavat hissien sisäilman laatua, auttavat desinfioimaan liukuportaan käsijohteet ja vähentävät pintojen kosketustarvetta.
KONEen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvät ratkaisut tarjoavat asiakkaille ennen kaikkea helposti toteutettavia parannuksia aikana, jolloin hygieniasta ja fyysisestä etäisyydestä huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää.
"COVID-19-pandemia mullistaa ihmisten tavat liikkua kaupungeissa ja rakennuksissa. Ihmisten liikkumiseen liittyvien people flow -ratkaisujen edelläkävijänä haluamme tukea asiakkaitamme kokonaisvaltaisella lähestymistavalla terveyteen, hyvinvointiin ja turvallisuuteen nyt, kun ihmisten liikkumista ja liiketoimintaa koskevia rajoituksia aletaan helpottaa eri maissa", sanoo KONEen palveluliiketoiminnan johtaja Hugues Delval.
"Meillä on tärkeä rooli yhteiskunnan toimivuuden takaamisessa näinä ennennäkemättöminä aikoina. Hissit ja liukuportaat ja niiden kunnossapitopalvelut ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta ihmiset voivat hoitaa välttämättömät asiansa. KONE 24/7 Connected Services -palvelut voivat merkittävästi tukea asiakkaidemme liiketoiminnan jatkuvuutta, etenkin nykyisessä toimintaympäristössä. He voivat nopeasti käynnistää toimintansa uudelleen, kun laitteita voidaan hallita reaaliajassa ja tiloista voidaan tehdä turvallisempia käyttää", lisää Delval.
Monet KONEen nykyisistä tuotteista ja palveluista ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan.
KONE 24/7 Connected Services -palvelut tarjoavat turvallisuutta, läpinäkyvyyttä ja älykkyyttä hissien ja liukuportaiden kunnossapitoon aikana, jolloin käytettävyys on kriittistä, fyysisen etäisyyden tarpeesta huolimatta. Palvelun avulla vikoja voidaan ennakoida ennen kuin ne aiheuttavat laitteen seisahtumisen ja laitteiden tilaa voidaan seurata kellon ympäri. KONE DX -sarjan hissien seinissä ja kaiteissa voidaan käyttää antibakteerisia pintoja, jotka auttavat suojaamaan epäsuoralta tartunnalta. KONE DX -sarjan hissien sisäänrakennettujen tietoyhteyksien ansiosta hisseissä voidaan ottaa nopeasti käyttöön uusia digitaalisia palveluja, ja ominaisuuksia voidaan päivittää uusien tarpeiden mukaan.
KONEen uudet terveys- ja hyvinvointiratkaisut ovat:
- KONE Elevator AirPurifier on hissin ilmanpuhdistin, joka parantaa hissin sisäilman laatua poistamalla ilmasta useimmat bakteerit ja virukset sekä pölyn ja hajut. Siinä käytetään fotokatalyyttista oksidaatiota (PCO), joka on NASAn kehittämä teknologia avaruusalusten sisäilman puhdistamiseksi.
- KONE Handrail Sanitizer on käsijohteen desinfiointilaite, joka puhdistaa liukuportaan käsijohteet hyödyntämällä ultraviolettivaloa. Ultraviolettisäteily auttaa tappamaan mikro-organismeja, kuten bakteereja ja viruksia, ja ehkäisemään niiden lisääntymistä. Kemikaaliton puhdistus ei aiheuta vaaraa liukuportaan käyttäjille.
- KONE Elevator Call on sovellus, jonka avulla hissin voi kutsua älypuhelimella. Se toimii KONE Flow -sovelluksen sekä tiettyjen pikaviestisovellusten kanssa eri mobiilikäyttöjärjestelmillä. Hissin painikkeisiin tai näyttöihin ei tarvitse koskea lainkaan.
KONEen terveys- ja hyvinvointiratkaisujen saatavuus ja ominaisuudet voivat vaihdella maittain.
Lisätietoa terveys- ja hyvinvointiratkaisut -sivuillamme. Kuvia ja videoita saa KONEen kuvapankista.
Lisätiedot:
Hanna Rutanen, viestintäjohtaja, ulkoinen viestintä, KONE Oyj, puh. +358 41 5071361, media@kone.com
Lue lisää
Aikaisemmin osoitteessa https://www.kone.com/fi/uutiset-ja-taustat/tiedotteet/ julkaistuja tiedotteita:
29.11.2019: KONE DX -sarjan hissit muuttavat toimialaa - KONE julkaisee maailman ensimmäisen hissimalliston, jossa digitaaliset tietoyhteydet ovat vakiona
1.3.2018: KONE esittelee uuden digitaalisen alustan ja uudistaa tuote- ja palveluvalikoimaansa
25.9.2017: KONEelta uusi, älypuhelimella toimiva ratkaisu asuintaloihin: KONE Residential Flow
8.2.2017: KONE mullistaa hissien kunnossapidon uusilla räätälöitävillä KONE Care(TM) -palveluilla ja älykkäillä 24/7 Connected Services -palveluilla
KONE yrityksenä
KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2019 KONEen liikevaihto oli 10 miljardia euroa, ja vuoden lopulla henkilöstömäärä oli noin 60 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä.
www.kone.com
Tässä KONEen terveys- ja hyvinvointiratkaisuina kuvatut palvelut, tuotteet ja ratkaisut edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Ratkaisut eivät kuitenkaan takaa, että tiloissa, joissa ratkaisut ovat käytössä, ei esiinny uusia sairauksia tai tartuntoja. KONE ei ota vastuuta tartunnoista tai taudeista, joita esiintyy tällaisissa tiloissa, eikä niiden terveydellisistä seurauksista.